KAS IR SODS?

SODA DEFINĪCIJA UZVEDĪBAS TEORIJĀ:

Tas ir kādas uzvedības sekas, kuras samazina šīs uzvedības biežumu.

SODA FUNKCIJA:

Būt gana biedējošam, diskomfortu, riebumu vai vilšanos raisošam, lai konkrētā uzvedība kļūtu retāka.

   Apgalvojums, ka 'suns saprot 'viņš tā drīkst un tā nedrīkst' un viņam jāuzņemas atbildība par savu rīcību', lielākoties sakņojas jau sen apgāztos mītos un suņa uzvedības padziļinātā neizprašanā. Visas šīs pieejas cenšas pārmācīt suni 'prom un apkārt' tā arī patieso cēloni neizmainot, pie tam pamatīgi limitējot vai pat padarot neiespējamu suņa visas pārējās uzvedības uzlabošanu.

PAR NEVĒLAMO VIŅAM NEKAS NAV JĀSAŅEM- JĀMĀCA VĒLAMAIS!

SĪKĀK PAR TO KĀPĒC NEIZMANTOT sodu apmācībĀ

1.NO SODA NEMĀCĀS- suns mācās tikai, ja redz iespēju no tā veiksmīgi izbēgt (negatīvais pastiprinājums). Efektīva apmācība nekoncentrējas uz nevajadzīgo sodu, bet tā vietā organizē tiešu vēlamā praktizēšanu un apbalvošanu. Bet nevēlamo- NOVĒŖŠ PIRMS TAS TIEK PRAKTIZĒTS.

2.SODS IR NESKAIDRS- uztveres un komunikācijas atšķirību dēļ suns nesaprot par ko tieši seko sods un to nav iespējams tieši un ātri paskaidrot. Piemēram: rejot suns nedomā par riešanu, bet gan- par tās cēloni.

3.SODS UZVEDĪBU TIKAI APSPIEŽ, jo tākā katra uzvedība ir tikai sekas kādam tās dabīgam cēlonim- tas netiek pozitīvi izmainīts vai ievirzīts tikai pievienojot negatīvo par sekām. Kamēr attieksme pret cēloni netiek izmainīta, iemesls rīkoties nevēlami paliek.

4.SODS SAASINA NEGATĪVAS ASOCIĀCIJAS ar apkārt esošajiem stimuliem. Šādas asociācijas var tikt veidotas pilnīgi nekontrolēti. Piemēram, sodot suni, kurš rej uz citiem suņiem, nepatīkamās sods var tikt asociētas ar citiem suņiem, nevis pašu riešanu.

5.SODU NEREDZ KĀ MĀCĪBU, bet gan kā pret sevi vērstu uzbrukumu, neizskaidrojamas sāpes, pēkšņu ignorēšanu, izolēšanu utt. (atkarībā no konkrētā soda veida). Suns nesaprot, ka viņam no tā ir jāizsecina 'labāka' uzvedība- viņš vienkārši dabīgi reaģē, cenšoties izvairīties no nepatīkamajiem stimuliem. SAVU UZVEDĪBU MĒRĶTIECĪGI IZMAINĪT UN PIELĀGOT SUNS CENŠAS TAD, KAD REDZ POZITĪVU MĒRĶI, KO SASNIEGT.

6.SODS TRAUCĒ DOMĀT UN MĀCĪTIES, jo suns baidās izvēlēties dabīgās reakcijas, kas viņu nomierinātu un darītu mērķtiecīgu.

7.SODS LIEK MĀKSLĪGI CELT MOTIVĀCIJU, jo bailes no soda mazina vēlmi iesaistīties mācību procesāPiemēram, suņu badināšana pirms mācībām, jo citādi kārumi sunim tajās neinteresē.

8.SODS RADA NEPIECIEŠAMĪBU PĒC NĀKAMĀ SODA, lai suns tiešām sāktu izvairīties veikt vienu vai otru uzvedību, jo suns kaut ko atkārtoti dara vien tāpēc, ka tam ir pozitīvas sekas. Vienu reizi saņemts sods neatsvērs dabīgi saņemto pozitīvo iznākumu (tam nav jābūt cilvēkam saprotamam un redzamam- tas var sakņoties instinktos).

9.SODS IR PAKĀPENISKI JĀPALIELINA, jo pie nepatīkamām sekām pierod- vēlme dabīgi reaģēt uz noteiktiem stimuliem ir spēcīgāka.

10.SODS VAR DARĪT NEDROŠU UN NERVOZU, tāpat kā viss cits nepatīkamais un reizē neparedzamais un neskaidrais. Viss, ko suns dara ir viņa dabīga reakcija uz apkārt notiekošo, bet pēkšņi tam sāk sekot kas nepatīkams. Suņi ir vispārinātāji- viņi šīs sekas gaidīs arī līdzīgās citās situācijās un arī tajās rīkosies emocionāli.

11.SODS VAR VAIROT AGRESIJU, BAILES, HIPERAKTIVITĀTI VAI APĀTIJU- suņa dabīgās reakcijas brīžos, kad nepieciešams reaģējot uz ko gana nepatīkamu, biedējošu.

12.SODS VAR IZRAISĪT IEMĀCĪTO BEZPALĪDZĪBU, kas bieži tiek jaukta ar paklausību vai pierašanu. maldīgi tiek uzskatīts, ka suns ir pakļāvies, jeb atzinis cilvēku kā galveno. tam nav nekāda saistība ar šiem cilvēkiem saprotamajiem konceptiem, suns tikai pieņēmis savu bezpalīdzību un absolūto nespēju būt veiksmīgam. Ekvivalents cilvēku psiholoģijā- depresija.

13.SODS VAR RAISĪT PĀRADRESĒTO AGRESIJU- reakcijas sasaistīšanu un izlādēšanu uz kaut ko ar cēloni nesaistītu.

14.SODS VAIRO CITAS NEVĒLAMAS UZVEDĪBAS, jo uzkrātais stress un nenovirzīta nepieciešamība reaģēt dabīgi uz cēloņiem, tiek izreaģēts citās emocionālās darbībās.

15.SODS  VAR TIKT SAISTĪTS AR SODĪTĀJU- raisīt neuzticību, ievērojami traucēt ciešas saiknes veidošanai, kavēt sadarbību vai izraisīt nevēlēšanos sadarboties vispār (īpaši negaidītās stresa situācijās, kuras nav bijušas atstrādātas mācībās).