Sodam NĒ!

Pozitīvas apmācības skolniekiem ir aizliegts izmantot jebkurus iebiedēšanas rīkus (asās, žņaudzošās, daļēji savelkošās vai elektriskās kaklasiksnas utt.) vai jebkurus citus paņēmienus (fizisku spēku, uzbrūkošu ķermeņa valodu, asu balss toni utt.), kuru iespaidā suns izvairās atkārtot kādu uzvedību, jo baidās vai izjūt nepatiku to darīt.

Neizmantot sodu nenozīmē pieļaut vai ignorēt nevēlamu uzvedību! Vairāk lasiet šeit.


1.IR ZINĀTNISKI PIERĀDĪTI CITI VEIDI KĀ MĀCĪTIES EFEKTĪVĀK. Pozitīva apmācība, jeb līdera- cilvēka zināšanās balstīts un tādejādi prasmīgi vadīts, stresa menedžmenta, un operantās kondicionēšanas apvienojums. Ja šāda kopdzīve ir zinātniski pierādīta kā efektīvākais ceļš uz problēmu risinājumu, rodas jautājums: "Vai tāpēc es dzīvoju ar suni? Lai būtu ko sodīt?"

2. SODĪŠANA IR LĒNĀKAIS VEIDS KĀ MĀCĪT JAUNU UZVEDĪBU. Iemesls: sods  neiemāca, ko IR jādara, bet gan liek baidīties atkārtot konkrēto uzvedību. Ņemot vērā, ka vēlamais tā arī netiek iemācīts, suns turpinās "kļūdīties".

3. SODS IR NESKAIDRS. Tā kā daudz soda veidi sakņojas mītos vai antropomorfismos, dzīvnieks nereti nesaprot par ko saņem sodu, jo savas atšķirīgās domāšanas dēļ, reti koncentrējas uz to pašu darbību uz kuru cilvēks.

4. SODS VIENMĒR NOZĪMĒ PAPILDUS STRESU. Īpaši, ja dzīvnieks nesaprot par ko tiek sodīts. Un stresa apstākļos mācību process ieilgst vai nenotiek (atkarībā no indivīda instinktīvās reakcijas uz stresu un nervu sistēmas- spējas pielāgoties).

5. SODS LIEK ASOCIĒT MĀCĪBAS AR NEGATĪVĀM EMOCIJĀM. Ja suns sāk paredzēt, ka tiks sodīts mācoties, tad var sākt uzvesties instinktīvi , nevis domājoši (izvairīties no mācībām, hiperaktīvi izrādīt citu uzvedību, kļūt pasīvs vai pat uzbrukt).

6. SODS LIEK MĀKSLĪGI CELT SUŅA MOTIVĀCIJU. Lai suns par spīti sodam, tomēr gribētu mācīties, ir jāmeklē veidi kā mākslīgi celt suņa motivāciju (badināšana, medību dziņas mākslīga paaugstināšana, turēšana izolācijā u.c. veidi kā prieku sagādāt tikai par darbu)

7. SODS TIEK SASAISTĪTS AR SAIMNIEKU. Suns sāk saskatīt saimnieku kā sliktā, nevis labā avotu. 

8. SODS TRAUCĒ SASKATĪT SAIMNIEKU KĀ CILVĒKU- LĪDERI. Cilvēks- līderis ar savām īpašībām pievelk, jo raisa uzticību, bet sods atgrūž. Suns sāk justies nedroši saimnieka klātbūtnē un sāk uzvesties instinktīvi, kas daudziem suņiem nozīmē kļūt patstāvīgiem, jeb pārtraukt sadarbību un izvairīties no mācību procesa- neatkarīgi no prasītā.

9. SODS IZRAISA NEPIECIEŠAMĪBU PĒC NĀKAMĀ SODA. Sods rada stresu, bet stress izraisa emocionālas, jeb instinktīvas darbības, kas nereti nesakrīt ar vēlamajām. 

10.SODS UZVEDĪBU APSPIEŽ, NEVIS DZĒŠ.  Suns, kurš ir sodīts savas nervu sistēmas noturībai pietiekami spēcīgi, kļūst pasīvs, jeb nezinoša cilvēka acīs izskatās apmācīts, bet turpina gribēt rīkoties kā agrāk, tāpēc pazūdot iespējai saņemt sodu, rīkosies pa vecam.

11.SODS NEIEMĀCA, KO DARĪT. Suns ir palicis neapmācīts uzvesties vēlami, jo to, kas ir "vēlami", tā arī nav sapratis.

12.SODS NERETI SEVĪ IETVER NEVĒLAMĀS DARBĪBAS NOSTIPRINĀJUMU. Pastāv dažādi veidi kā sods var nevis novērst, bet nostiprināt darbību, piemēram, ja sods nozīmē uzmanību, bet konkrētajam sunim uzmanība no saimnieka ir vērtīga.

13. SODS PAKĀPENISKI IR JĀPALIELINA. Sunim ir tendence pielāgoties pie esošajiem dzīves apstākļiem, tāpēc rodas situācijas, kurās vecais sods mērs vai veids vairs nedarbojas. Piemēram, jo suns vienkārši ir pieradis ciest sāpes vai dzirdēt cilvēku kliedzam.

14.SODS RADA MĪTU, KA SUNS IR KONTROLĒJAMS TIKAI SODĪT SPĒJĪGAJIEM. Lai gan par fizisku spēku vai bardzību nav runa, jo suni var iemācīt klausīt visi, kuri prot ar viņu atbilstoši komunicēt un adekvāti novērtēt apkārtējo vidi.

15.SODA POPULARIZĒŠANA NEZINOŠU CILVĒKU APRINDĀS RADA MĪTU, KA BEZ TĀ NEVAR UN VISI TĀ VEIDI IR PIEŅEMAMI. Nereti varam lasīt vai dzirdēt kādu postu cilvēks var izdarīt sunim "disciplinēšanas laikā". No tā nav pasargāti ne suņi ar spēcīgu nervu sistēmu (lai "salauztu" šāda suņa pretošanos, sodam būs jābūt gana spēcīgam), ne jūtīgi suņi ("es taču viņam neko tādu neizdarīju" ir biežs arguments, ar kuru sevi attaisno cilvēki, kuru suns ir acīmredzami psiholoģiski cietis un pārbijies, jo ticis "disciplinēts").

16.SODS VAR IZRAISĪT DZĪVNIEKA BEZPALĪDZĪBAS STĀVOKLI, kuru uzvedības speciāliste, doktore Patricia B. McConnell uzskata par līdzvērtīgu cilvēka, kurš ir piedzīvo depresiju stāvoklim. Šādu stāvokli dzīvnieks var sasniegt tad, ja ir pārāk bieži un bargi (katra indivīda psiholoģiskās īpatnības nosaka, cik tieši priekš viņa ir "pārāk") sodīts un ir pārstājis ticēt situācijas pozitīvam iznākumam.


..tātad, ja ir citi, efektīvāki veidi kā mācīt, kas tieši liek turēties pie soda?..



Kāpēc suns tomēr mācās, ja pat cilvēks neizprot vai nepielieto zināšanas par to kā veidojas mīluļa uzvedība?

Pirmkārt, neviens suns nesasniedz sava potenciāla "virsotni", ja cilvēks vai nu līdz galam nezina vai zina un kādu iemeslu dēļ nemāca atbilstoši konkrētās sugas mācīšanās īpatnībām.

Otrkārt, suņi kā suga ir selekcionēti, lai vairāk vai mazāk nodrošinātu sev nepieciešamos resursus sadarbojoties ar cilvēkiem. Tas cilvēkiem ir licis vairot tieši tos indivīdus, kuri ir spējīgi "izlobīt", arī no bieži vien pavisam aplamas komunikācijas, divkājainajam vajadzīgo. Tieši šī iemesla dēļ ir šķirnes, kuras tiek uzskatītas par neapmācāmām un tikai vienam darbam derīgām (haskiji, basenži, akitas u.c.), jo viņiem nav raksturīgi mācīties tikai tāpēc lai sadarbotos vai iegūtu uzmanību. Pie tam, pat sadarboties visvairāk alkstošie suņi var nonākt apstākļos, kuros "neklausa", jo pieredzes trūkuma dēļ ir spējīgi reaģēt tikai emocionāli, jeb intinktīvi. Bet visi suņi lieliski mācās, ja vien cilvēks atsakās no mītiem un atropomorfismiem, tā vietā pievēršoties zināšanām un pielieto pamatus "Kā viņi to dara?"

Tāpat cilvēki visbiežāk ir pieraduši domāt, ka suns klausa, jo pakļaujās. Tā tas tiešām ir, ja vienīgais veids ko suns redz kā iespēju izbēgt no soda ir pieprasījuma izpildīšana. Ja cilvēks savu suni māca tikai ar soda palīdzību, tad vienmēr, apzinās viņš to vai nē, viņš saskarās ar vairākiem ievērojamiem sodīšanas blakusfaktoriem, kuri mācības un kopdzīvo tikai bojā. Galvenais blakusfaktors ir tas, ka sods uzvedību apspiež, jeb suns turpina gribēt rīkoties nevēlami un pie atbilstošiem apstākļiem tā arī darīs. 

Izveidots ar Mozello - labo mājas llapu ģeneratoru.

 .