Intelektuālā slodze

Suns ---> Ceļš ---> Mērķis , kurā "ceļš" ir intelektuālā slodze, "Mērķis" ir sunim saprotams un viņaprāt aizsniedzams, vēlams un līdz ar to motivējošs "darīt".
Tā var būt jaunas komandas vai trika apguve, bet arī paslēptas rotaļlietas meklēšana vai ar saldētiem kārumiem piebāztas tukšošana. Jebkas, kas liek sunim pašam piedomāt "kā to izdarīt?".


Mācīties, ko jaunu vai jau zināmo, bet sarežģījot apstākļus (suņa ticamības robežās- viņš ir motivēts meklēt risinājumu un pēc brīža, nezaudējot ieinteresētību, viņam tas izdodas)- izaicinājums domāt (Triki (skatīt zemāk), komandas). Atkārtošu, ka mācībām ir jābūt pamatotām suņa izvēlē, jo tas, lai gan nozīmē trenerim rūpīgu plānošanu un nereti, pārplānošanu, sunim ir efektīvākais, atmiņā paliekošākais un patīkamākais, līdz ar to nākamreiz motivāciju mācīties palielinājošākais mācīšanās veids. Bet papildus stress nes tikai papildus problēmas- pozitīvu apmācību izvēlēties ir tā vērts!

Vislabāk ir sākt ar pamata apmācību, kuru pielāgot ikdienas vajadzībām, paškontroles uzlabošanu, problēmuzvedību risināšanu, kura konkrētajā gadījumā nozīmē jaunas uzvedības mācīšanos, sadarbībā balstītas kopšanas apgūšanu vai jebko citu, kas apvieno nepieciešamību nodrošināt intelektuālo slodzi un izmainīt vai mācīties cilvēkam vēlamu uzvedību. Piemēram: sagaidīt viesus sēžot, apsēsties pirms atvērtas ārdurvis, apsēsties pirms pasniegta barība, nagu vīlēšana pašam utt. Tāpat interesantas ir prāta spēles, kurā jāizmanto oža- paša saimnieka vai tikai viņa smaržas atpazīšana un meklēšana, piemēram.



Organizēts iznākums- ātrs un efektīvs mācību veids ir izslēgt kļūdīšanās iespēju

Tā kā katrai jaunai uzvedībai, ko cilvēks vēlas iemācīt sunim, ir ļoti daudz mazi posmiņi, katrs no tās ir jāmācās atsevišķi. Tikai spējot sadalīt mācību procesu šajos posmiņos un katru rūpīgi apgūstot, tas ko vēlas cilvēks tiks apgūts stabili. Pie tam, jāsaprot, ka metodes var būt tik pat dažādas, cik dažādi ir suņi. Tāpat vienam mīlulim mācību process "risināsies kā pa sviestu", bet otram nemitīgi būs jāpārplāno un jāuzlabo. Sava suņa iepazīšanai ir liela loma efektīvā apmācībā. Ja mērķis ir kopā interesanti pavadīts laiks un nogurums pēc garas domāšanas, tad tas būs sasniegts neskatoties uz sarežģījumiem.

Jo mazāk ietekmes (vilināšana ar kārumu, fiziski pieskārieni, kacināšana ar mantiņu) un vairāk organizētas vides, kura sunim pašam palīdz nonākt līdz pirmajam vēlamajam posmam un pēcāk arī līdz nākamajiem, jo efektīvāk notiks mācīšanās- suns tikai domās par to "Ko darīt, lai iegūtu apbalvojumu?", nevis akli sekos kārumam vai izvairīsies no pieskāriena.

Ja kaut kāda rīcība ir panākta, bet atkārtot to neizdodas, apstākļi kā rezultātā suns to darīja nebija veiksmīgākie un pirmajā reizē suns to neveica apzināti, bet gan nejauši. Arī šādas nejaušības kuras tiek precīzi marķētas un apbalvotas var lieliski palīdzēt mācībās, bet tikai, ja ir apzināti veiktas un piefiksētas no suņa puses- turpiniet plānot, "ķert" un marķēt vēlamo.

Svarīgi ir neaizmirst, ka mācoties ko jaunu nav vēlams to darīt tādu traucēkļu klātbūtnē, kas sunim liek domāt par apkārt notiekošo vairāk kā par mācību procesu. Ideālā gadījumā, sākumā traucēkļu nav vispār un tie pievienojās tad, kad suns "jau zina ko darīt". Tāpat cilvēkam nevajag aizrauties ar pļāpāšanu, skubināšanu, dusmošanos pat nepieminēšu, jo suns to visu  tāpat nesaprot, bet no tā parasti tikai kļūst nervozāks un kļūdās. Abi klusējiet, domājiet un komunicējiet skaidri- ar klikera palīdzību.

Vienmēŗ beidzat brīdī, kad suns ir ļoti ieinteresēts un, ideālā gadījumā ir izdevies mācībās doties soli uz priekšu. Bet pirmajā vietā vienmēr lai ir interese, jo tad nākamās mācības sāksies ar vēl lielāku entuziasmu un tā treniņi ar katru reizi būs garāki, jo suns kļūs izturīgāks. Pie tam šāds suns, kurš ir noskaņots uz mācībām vienmēr būs arī noskaņots uz sadarbību un atsaukšanos saimniekam vispār- tātad vieglāk kontrolējams.

Katras nākamās nodarbības sākuma mērķis  redzēt, ka suns tiešām saprot to, ko iemācījies pagaišreiz pēdējo. Ja suns ir spējīgs brīvi atkārot iepriekš iemācīto, tad droši var doties mācībās uz priekšu un apstākļus sarežģīt jau pietuvojoties gala mērķim. Jo sīkāk un rūpīgāk tiks plānots katrs solis, jo ātrāk tas notiks.


Neorganizēts iznākums- darbošanās mērķis ir, lai  suns būtu intelektuāli noslogots un ir pietiekami motivēts darboties ar prieku

Tā var būt jebkura darbošanās, kura netiek cilvēka kontrolēta, piemēram, ar kārumiem piepildītas rotaļlietas vai speciāli tam paredzētas puzles tukšošana. Šādas aktivitātes var palīdzēt, kad cilvēkam pašam nav laika, bet suns ir jānodarbina, piemēram, atstājot īpaši aktivu suni vienu un dodoties uz darbu.

Pie šādām neorganizētām aktivitātēm pieder arī pietiekami nenodarbināto suņu problēmuzvedības, kuras rodas viņiem, garlaicības māktiem, pašiem meklējot sev nodarbi. Un tā nereti top video ar "krampju atvērējiem", "kokos kāpējiem" un "ledusskapju tukšotājiem". Suns sev nepieciešamo slodzi centīsies nodrošināt ar vai bez cilvēka līdzdalības un ja vēl tam seko pozitīva mērķa sasniegšana, tad "amats rokā" vienam, bet problēmas otram.


Deviņas idejas intelektuālās slodzes nodrošināšanas brīžiem:


1.Paklausība

Kā veicās mums, skatīt varat arī mūsu YouTube kanālā Mans Suns

atskaņošanas sarakstā: "MansSuns.lv : Paklausība"

un atskaņošanas sarakstā "MansSuns.lv : Sporta paklausība Obedience"

Paklausība parasti ir pirmais mērķis suņu saimniekiem, bet patiesībā, tas ir tikai iznākums attiecībām, kuras sastāv no vairākiem, daudz svarīgākiem posmiem. Tīri tehniski izpildīt precīzas "komandas" derēs sacensībām, iegūt paklausību ikdienā var tikai veidojot minētās attiecības. Runājot par intelektuālo slodzi ar organizētu iznākumu, vairāk vajadzētu saprast šo tehnisko "komandu" apguvi, kas der kā atskaites punkts vēlamai uzvedībai nevēlamās vietā (piemēram: sagaidīt viesus sēžot, nevis lecot tiem virsū)

2.Suņa paškontrole

Kā veicās mums, skatīt varat arī mūsu YouTube kanālā Mans Suns

atskaņošanas sarakstā: "MansSuns.lv : Suņa paškontrole"


Viena no "paklausības" sastāvdaļām ir paškontrole, jo ja suns nav spējīgs sevi kontrolēt pats, neviens no viņa nevar prasīt pieprasījumu izpildi, kuri nozīmē kontrolēt vēlmi darīt ko citu, jeb spēt būt traucēkļu neietekmējamam.


                                                                   3.Vīlēt nagus pašam

Kā veicās mums, skatīt varat arī mūsu YouTube kanālā Mans Suns

atskaņošanas sarakstā "Vīlēt nagus pašam"

Pirmkārt, ir jāpagatavo vīle, padomus kā to izdarīt un kā sunim iemācīt pašam vīlēt, varam skatīt uzklikšķinot šeit.


4.Pazudušu personu meklēšana

Kā veicās mums, skatīt varat mūsu YouTube kanālā Mans Suns

atskaņošanas sarakstā "Pazudušu personu meklēšana"

Protams, tā var būt tikai spēle, kura līdzinās "paslēpēm", bet tā var būt arī nopietna apmācība, jo suņi, kuri meklē un tādejādi glābj pazudušas personas lavīnās, drupās, mežos, purvos un citos apvidos nopietni strādā visā pasaulē.


5.Ielikt priekšmetu traukā

Kā veicās mums, skatīt varat arī mūsu YouTube kanālā Mans Suns

atskaņošanas sarakstā "Ielikt priekšmetu traukā"


6.Apskriet norādīto priekšmetu

Kā veicās mums, skatīt varat mūsu YouTube kanālā Mans Suns

atskaņošanas sarakstā "Apskriet norādīto priekšmetu"


7."Velies!"

Kā veicās mums, skatīt varat mūsu YouTube kanālā Mans Suns

atskaņošanas sarakstā "Velies!"


8."Griezies!"

Kā veicās mums, skatīt varat mūsu YouTube kanālā Mans Suns

atskaņošanas sarakstā "Griezies!"


9. Iet atpakaļgaitā

Kā veicās mums, skatīt varat mūsu YouTube kanālā Mans Suns

atskaņošanas sarakstā "Iet atpakaļgaitā"

Pirmkārt jāizvēlās stimuls, kas mācību procesā nozīmēs iešanu atpakaļgaitā. Piemēram, uz grīdas noklāta sedziņa. Kad suns būs apmācīts tik tālu, ka zinās, ka tieši iešana atpakaļgaitā ir vēlamā uzvedība, cilvēks varēs pievienot "pieprasījumu" un no cita stimula atbrīvoties. Sedziņa kā stimuls noderēs tālāk aprakstītajai metodei, citām metodēm būs citi stimuli.

1.Mērķis ir ļaut sunim saprast, ka solis atpakaļ ir vēlamā uzvedība. Tam lieliski palīdz cita virsma, kurai uzkāpjot, suns piefiksē, ka kaut kas mainās tieši sperot soli atpakaļ un no cilvēka puses svarīgi ir spēt nevilcinoties marķēt (plus apbalvot) šo soli atpakaļ- visefektīvāk izmantot klikeri. Vieglāk kontrolējamā virsma ir sedziņa, kura uzklāta uz grīdas. Suni ir jāpaņem sev priekšā tā, lai viņš stāvētu un jāpanāk solis atpakaļ tā, lai jau pēc viena soļa suns ir uz sedziņas. Lai kustību atpakaļ panāktu, var mēģināt spert soli suņa virzienā vai kulakā paslēptu kārumu tuvināt suņa krūtīm. Tikko kā vēlamā kustība panākta, atskan klikeris un tiek dots kārums. 

Ja suns ir īpaši statisks un solis atpakaļ nesanāk, neiestrēgstiet šajā vietā- marķējiet un apbalvojiet kaut vai nelielu noliekšanos atpakaļ. Ja arī tas nesanāk, pamētājat kārumus tāpat vien, lai suns izkustās un kustīgā brīdī mēģiniet atkal, kaut lai suns nav pie sedziņas, tagad pirmais mērķis ir izkustināt atpakaļgaitā. Katram sunim mērķi var krasi atšķirties- cilvēkam ir jāprot pielāgoties.

Kad vēlamā nelielā kustība atpakaļ panākta, atkārtojiet pielāgotos apstākļus tā, lai suns kustību atkārto vēl un vēl līdz tā kļūst dabīga- neprasa ilgu laiku vai organizēšanu atkārtošanai. Pārtrauciet labākajā brīdī- esat sasnieguši kaut nelielu mērķīti.

2.Mērķis šoreiz un arī nākamajās reizēs ir sākot nākamo nodarbību redzēt, ka suns tiešām saprot to, ko iemācījies pagaišreiz pēdējo. Atkārtojiet veidu kādā panācāt kustību atpakaļ pagaišreiz. Ja tas izdodas brīvi vairākas reizes, varat doties tālāk un pirmkārt jau mazināt savu ietekmi (ja kustība atpakaļ tika panākta ar soli suņa virzienā vai dūres kustību krūšu virzienā, tad jāsāk ar minimālām izmaiņām cilvēka kustības intensitātē). Ja neizdodas, pārplānojiet mācības, kaut vai sākot no sākuma, bet pārliecinoties, ka mācīšanās tiešām notiek- sunim ir skaidrs veids kā iegūt apbalvojumu.

Izveidots ar Mozello - labo mājas llapu ģeneratoru.

 .